Układ kierowniczy – istotny element samochodu
Układ kierowniczy jest podstawowym w każdym aucie. Kiedy samochód jedzie po prostej, najlepsze ustawienie kół to takie, które utrzymuje pojazd pewnie, stabilnie w jednym kierunku oraz mające najmniejsze opory toczenia. Gdy auto porusza się po łuku, W przypadku jazdy łukiem, koła powinny poruszać się większym promieniem dla kół zewnętrznych i mniejszym dla wewnętrznych. Podstawą jest, aby opona cały czas stykała się z podłożem.
Poprawne ustawienie geometrii zawieszenia wpływa na komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy, jak również zużycie opon oraz paliwa. Specjaliści zalecają przynajmniej raz w roku – wiosną (gdy znikną powstałe zimą dziury w nawierzchni) wizytę u mechanika samochodowego celem sprawdzenia zestawu parametrów definiujących położenia oraz ruch kół w trakcie jazdy. W skrócie można określić tę diagnozę jako ocenę sił krążących między oponami a podłożem.
Tradycyjnie spotkać możemy oferty dotyczące:
- pomiaru zbieżności kół osi przedniej i tylnej
- relacji wzajemnego ustawienia kół przednich i tylnych
- analizy kąta pochylenia koła analizy kąta pochylenia i wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
Na rynku dostępne są urządzenia sprawdzające geometrię kół działające w systemie 3D. Dają możliwość bardzo dokładnego badania zawieszenia pojazdu. Dzięki ich precyzji możemy być spokojni, że nasz samochód zostanie bardzo dobrze zdiagnozowany. Pomiar geometrii kół na tradycyjnym urządzeniu jest oczywiście również miarodajny. Warto odwiedzać sprawdzone miejsca, by uzyskać pomoc, na jakiej nam zależy. Kierowca, zostawiając auto (osobowe, terenowe, busa) chociażby w celu wymiany opon, może poprosić o skontrolowanie zawieszania, by wyeliminować luzy w pojeździe. Zwykle pracownicy warsztatu od razu odpowiednio regulują parametry. Potwierdzeniem jest wydruk z danymi obrazującymi stan przed i po regulacji. W niektórych punktach obsługi klient może wskazać ustawienia, jakie chciałby uzyskać w swoim samochodzie, powinien jednak wiedzieć, iż dla wybranego modelu (odpowiednio dla marek opel, mazda czy innych) są ogólnie znane wytyczne producentów w tym zakresie. Mechanizmy umożliwiające kierowanie pojazdem zużywają się jak każde inne. Zakup używanego auta, kolizja drogowa czy pojawiające się niepokojące trudności z prowadzeniem samochodu powinny skłonić kierowcę do odwiedzania sprawdzonego miejsca, gdzie geometria kół jest badana przez sprawdzonych mechaników. Takie doświadczenie ukaże prawdziwy stan techniczny samochodu i jego przeszłości.
Napisz pierwszy komentarz on "Układy kierownicze. Badanie Układu kierowniczego pewnym zabezpieczeniem"