Kontrola trakcji w samochodzie

ASR

Coraz częściej spotykanym systemem, w jaki wyposażone są najnowsze samochody jest ASR (Acceleration Slip Regulation), czyli system kontroli trakcji.

Głównym zadaniem ASR jest zabezpieczenie przed poślizgiem kół napędzanych, w trakcie ruszania, przyśpieszania na zakręcie, czy też podczas pokonywania wzniesienia. Sytuacją, kiedy system ASR zadziała może być np. aquaplaning, w wyniku którego samochód traci przyczepność na jednej z opon, wówczas ASR ograniczy moc silnika oraz włączy hamulec na ślizgającym się kole.

Działanie systemu

System monitoruje prędkości obrotowe kół, w momencie, kiedy prędkość kół zarówno napędzanych, jak i nie napędzanych przekroczy określoną z góry wartość to automatycznie zmniejszany jest moment napędowy kół napędzanych. Na podobnej zasadzie działa bardzo popularny ABS, system zapobiegający blokowaniu się kół w czasie hamowania.

Zmniejszanie prędkości przez system ASR może być realizowane na kilka sposobów:

  • przy wykorzystaniu hamulców
  • odłączenie zapłonu (i również wtrysku)
  • zamknięcie przepustnicy

Co ważne większość systemów poprawiających bezpieczeństwo użytkowników samochodów działa przy dość niskich prędkościach pojazdów, bo tylko do 40 km/h. Tworzone są obecnie również wersje działające dla całego zakresu prędkości, ale nie jest znany czas ich wprowadzenia do powszechnego użycia.

Nazewnictwo systemu

Zależnie od marki samochodu system kontroli trakcji może przybierać inną nazwę. Jak już wyżej wspomnieliśmy w Polsce najpopularniejszym określeniem jest ASR, nazwa ta wykorzystywana jest również przez następujące koncerny samochodowe: Mercedes-Benz, Volkswagen, Fiat oraz Rover. W Fordach, Saabach, Maździe oraz Chevroletach (dawniej Daewoo) stosowana jest nazwa TCS (od ang. Traction control system). BMW ,w zależności od modelu, stosuje oznaczenie ASC+T lub DSC (Dynamic stability control ).

1 Komentarz on "Kontrola trakcji w samochodzie"

  1. Kontrola trakcji, jako układ jest wyłączana zawsze, w przypadku wykrycia usterki w jakimkolwiek systemie podrzędnym. Jest to zabezpieczenie, gdyż ten system, może spowodować zmianę toru jazdy, wyłączenie układu hamulców.

Odpowiedz na „DarekAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie będzie widoczny.