Stwierdzenie, że właściwe oznakowanie dróg jest bardzo ważne dla bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, brzmi jak banał. Każdy wie, jak się poruszać po drogach i czym grozi nieprzestrzeganie przepisów, jednak nie zawsze ta wiedza ratuje nas przed wypadkami. Lepiej posłużyć się wiec obrazującym sprawę przykładem.
Bohaterem przykładu będzie Gdańsk. Mieszkańcy miasta mogli już odczuć przez kilka ostatnich dni to, że zdecydowano się tam na odnowienie oznakowania poziomego na drogach. Odnowienie o skali rzadko spotykanej w naszym kraju, ponieważ dotyczy ono aż pięciuset, tamtejszych ulic. Ogrom prac uświadamiają też dane, zużytych ma być przeszło 30 tysięcy litrów farby, malowana powierzchnia to niemal 80 tysięcy metrów kwadratowych, a koszt całego przedsięwzięcia wyniesie 800 tysięcy złotych. Wrażenie może zrobić też czas trwania tego „remontu”, ponieważ skończy się on dopiero w czerwcu. Odnowione zostaną przejścia dla pieszych, czyli popularne „zebry”, linie oddzielające pasy na drogach, miejsca parkingowe, czy „koperty” dla niepełnosprawnych. Dodatkowym utrudnieniem jest to, że przecież nie można zwyczajnie wyjść z pędzlem na wszystkie, wymagające odnowienia oznakowania i je odmalować, bo groziłoby to paraliżem całego miasta. Prace prowadzone są więc etapowo i w dodatku w godzinach nocnych. Skoro jedno z kluczowych i największych miast naszego kraju decyduje się na taki krok, to chyba oznacza, że to wszystko jest warte zachodu, prawda? Niemal milionowy nakład, miesiące utrudnień na drogach, prace obejmujące niemal całe miasto, a mimo wszystko, taka inwestycja jest warta uwagi, a wręcz niezbędna. To w zasadzie mówi wszystko o tym, jak ważne jest właściwie wykonane oznakowanie poziome dla bezpieczeństwa ruchu na drogach.
Jak można wywnioskować z tego, co już opisywałem, oznakowanie poziome dotyczy niemal każdego elementu w czasie poruszania się po drogach, a także wszystkich ich uczestników. Piesi mogą współuczestniczyć w ruchu z pojazdami dzięki przejściom drogowym, rowerzyści – dzięki liniom, wyznaczającym ścieżki rowerowe. Oznakowanie poziome w gruncie rzeczy organizuje całą infrastrukturę drogową, co jest szczególnie ważne, właśnie w tak dużych miastach, jak Gdańsk. Przechodząc przez centrum, nie poruszamy się przecież po leśnej dróżce, niczym na wsi, gdzie nie ma nawet przyjaznej kierowcom nawierzchni, więc o wykonaniu oznakowania nawet nie ma mowy. Naturalny jest fakt, że jakiegokolwiek materiału byśmy nie użyli do wykonania oznaczeń, to prędzej, czy później się on zużyje. To, jakiej jakości będzie oznakowanie, zadecyduje o tym, czy to zużycie nastąpi właśnie prędzej, czy też później. Lepiej by było to później, więc oszczędzać na bezpieczeństwie nie warto. Nie chcemy przecież planować tak skomplikowanego przedsięwzięcia, jak organizowanie prac dla odnowienia oznakowania po kilka razy w roku.
Należy bezwzględnie trzymać kciuki za włodarzy naszych miast, aby nie zapominali o dokonaniu takiego okresowego przeglądu i „remontu” oznakowania poziomego dróg. Czynniki atmosferyczne, duże natężenie ruchu, czy po prostu zużywanie się materiału sprawiają, że stopniowo oznaczenia stają się coraz mniej wyraźne. Przykład Gdańska pokazuje, że bezpieczeństwo na drogach i wykonanie właściwego oznakowania jest warte każdych pieniędzy i naprawdę dużych inwestycji. Pomimo tego, że wydaje się, że to przecież tylko znaki namalowane farbą na nawierzchni, nie należy nie doceniać ich znaczenia.
Autor artykułu Artykuł został przygotowany przez firmę Oznakowanie poziome, specjalizującą się w malowaniu pasów w obiektach przemysłowych. |