Rewolucyjny start stop system

start_stop

System start-stop

Z uwagi na ograniczenie emisji spalin większość obecnie produkowanych samochodów osobowych wyposażonych jest w system start-stop, którego działanie polega na wyłączeniu silnika w momencie, kiedy kierowca się zatrzyma, włączy luz i puści sprzęgło. Ponowne naciśnięcie dźwigni sprzęgła lub zdjęcie nogi z hamulca, w przypadku aut wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów, powoduje ponowne uruchomienie silnika. W przypadku najnowocześniejszych systemów wyłączenie się silnika może nastąpić już w momencie kiedy auto toczy się siłą rozpędu.

Zastosowanie takiego rozwiązania wymusiło na producentach aut konieczność zastosowania w nich wzmocnionych podzespołów, takich jak rozrusznik, akumulator czy alternator. W wyniku działania systemu start-stop narażone są one na zdecydowanie większe obciążenie, dotyczy to w szczególności akumulatora, który po wyłączeniu silnika nadal musi zaopatrywać nas w energię elektryczną, potrzebą do działania oświetlenia pojazdu, klimatyzacji czy radioodbiornika. Silniki wyposażone w system start-stop, dzięki wprowadzonym w nim modyfikacjom, przy ponownym rozruchu, zużywają tyle paliwa ile zostało by spalone w przeciągu jednej sekundy pracy na wolnych obrotach.

Co ważne systemy automatycznego wyłączania silnika są tak z konfigurowane by były bezpieczne dla silnika samochodu oraz by nie uprzykrzać jazdy kierowcom i mogą zdarzać się sytuację, kiedy się zatrzymamy na czerwonym świetle, a system się nie włączy. Sytuacja taka może mieć miejsce w chwili, kiedy akumulator nie jest w 100% naładowany lub występuje duże zapotrzebowanie na prąd – np. wówczas, gdy mamy włączone podgrzewanie foteli, pasażerowie korzystają z dodatkowego oświetlenia, a pod zapalniczkę mamy podłączone kilka urządzeń – włączenie się systemu w takim momencie mogłoby doprowadzić do szybkiego rozładowania się akumulatora i na dobre unieruchomić nasz pojazd. Włączona na maksymalny poziom klimatyzacja, a nawet zbyt niska lub za wysoka temperatura również mogą być przyczyną nie włączenia się systemu.

Posiadacze samochodów z systemem start-stop powinni wykazać szczególną dbałość o auto. Koniecznym jest ich regularne serwisowanie, w szczególności układu rozruchowego oraz elektrycznego – to one narażone są na największe niebezpieczeństwo. Ważnym jest również stosowanie odpowiedniego rodzaju akumulatora, najlepiej AGM, zwykłe kwasowo-ołowiowe akumulatory mają zdecydowanie zbyt słabe parametry, by mogły być używane w tego rodzajach systemach. Akumulatory AGM zapewniają zdecydowanie większą odporność na pracę cykliczną i są przystosowane do pracy w stanach znacznego rozładowania.

Systemy start-stop to skuteczny sposób na ograniczenie ilości spalin szczególnie w centrach największych miast, to krok ku czystszemu powietrzu i poprawie naszego zdrowia, to także konkretne oszczędności kierowców, którzy zużywają mniej paliwa.

Napisz pierwszy komentarz on "Rewolucyjny start stop system"

Napisz komentarz

Twój adres email nie będzie widoczny.