Jak zamontować hak holowniczy?

Jak zamontować hak holowniczy?

Hak holowniczy zwany jest inaczej zaczepem kulowym. Druga nazwa określa przeznaczenie owej części samochodowej, gdyż pośredniczy ona w zamocowaniu przyczepki lub linki holowniczej. W związku z obowiązującą dyrektywą 94/20/WE posiadanie haku jest konieczne i restrykcyjnie przestrzegane poza granicami kraju.

SAMODZIELNY MONTAŻ?
Mocowanie zaczepu nie jest trudne. Ułatwi nam to również dołączona do produktu instrukcja. Pierwszym etapem jest zdjęcie tylnego zderzaka, następnie montaż haka i założenie zderzaka. Przy każdej instalacji haku należy pamiętać o zainstalowaniu gniazda, by móc połączyć światła w samochodzie ze światłami w przyczepce.

W zależności od sposobu zakładania, haki dzielimy na:
1. mocowane na dwie śruby
2. z kulą wypinaną:
a) horyzontalnie (poziomo)
b) wertykalnie (pionowo)

W pierwszym przypadku należy przykręcić hak za pomocą dwóch śrub, wkręcając je w gotowe już otwory. Haki z kulą wypinaną wykorzystują tak zwany szybki montaż. Przy pomocy głowicy zaczepowej przykręca się zaczep, aż do momentu charakterystycznego kliknięcia.

W teorii nie ma problemu. Jednak zdarza się, że konieczna jest ingerencja w moduły elektroniczne lub elementy karoserii. Aby nie wyrządzić żadnych krzywd samochodowi ani nie doprowadzić nikogo do łez, lepiej udać się do specjalisty. Koszt montażu oscyluje w granicach 100-300 zł. Ceny samego haka zależne są od podmiotu sprzedającego oraz modelu samochodu( od kilkuset do ponad tysiąca zł). Argumentem za montażem u mechanika jest zwykle tańsze lub bezpłatne wykonanie badania technicznego, uprawniającego do korzystania z zaczepu, które jest przecież obowiązkowe. Koszt takiej kontroli to ok. 35 zł.

Przy zakupie należy zwrócić uwagę na to, aby zaczep kulowy posiadał homologację, czyli świadectwo stwierdzające zgodność produktu z normami produkcyjnymi.

Napisz pierwszy komentarz on "Jak zamontować hak holowniczy?"

Napisz komentarz

Twój adres email nie będzie widoczny.